Hoe omgaan met zelfmoordgedachten in tijden van corona?

Deze coronatijden zijn voor iedereen wat bevreemdend en misschien soms ook beangstigend. Ze gaan gepaard met veel vragen en onzekerheden. Voor mensen met zelfmoordgedachten is dit niet anders. Bovendien kunnen zij nu vaak minder terecht bij hun hulpverleners, vrienden of familieleden. Of toch niet op de manier waarop ze dat gewend zijn.

Gelukkig zijn er dingen die je zelf kan doen wanneer je aan zelfmoord denkt, maar niet meteen bij iemand terecht kan. Je kan een safety plan opmaken, op papier of via de app BackUp. Je kan de online zelfhulpcursus Think Life volgen die je leert omgaan met zelfmoordgedachten. Of je kan je verhaal delen met lotgenoten via het forum van de Zelfmoordlijn. En uiteraard kan je ook net als anders terecht bij de Zelfmoordlijn via chat, telefoon (1813, 24/7) en e-mail.

Ook wanneer je bezorgd bent om iemand die aan zelfmoord denkt, kan je er zijn voor iemand, ook zonder fysiek contact. Je kan een berichtje of kaartje sturen, eens bellen of videobellen om te horen hoe het gaat, je kan reageren op eventuele verontrustende berichten op sociale media of je kan samen de app BackUp gebruiken om de persoon met zelfmoordgedachten te ondersteunen. En ook wanneer je bezorgd bent om iemand kan je terecht bij de Zelfmoordlijn met je vragen of om je verhaal te delen, zowel via telefoon (1813, 24/7), chat als e-mail.

© Zelfmoord1813 - disclaimer